تلمیح در شعر رودکی
نویسندگان
چکیده
یکی از مهم ترین آرایه های ادبی در ادبیات فارسی تلمیح است. هرگاه در شعری به طور غیرمستقیم داستان، واقعۀ تاریخی، آیه یا حدیث و یا سخن مشهوری در ذهن تداعی شود، آرایۀ تلمیح به کار رفته است. آرایه های ادبی گاهی زیبایی آفرین اند و گاهی مددگر معنای شعر، و کم هستند هنرمندانی که از هردو وجه بهره داشته باشند. تلمیح این بهره دوجانبه را دارد و بدین لحاظ ارزشی دوچندان می یابد. در دیوان شعر رودکی نیز تلمیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مقاله تلمیحات در دیوان رودکی را به سه بخش تقسیم می کند: تلمیحات دینی، تلمیحات ملی و تلمیحات پراکنده. در جمع بندی اشاره شده که تلمیحات دینی اشعار رودکی بیشتر شامل داستان های قرآنی است، در تلمیحات ملی حماسۀ ملی ایران باستان دیده می شود و در تلمیحات پراکنده بیشتر به اجرام سماوی و نیز سنت های ایرانی که در آن دوره متداول بوده اند، اشاره شده است.
منابع مشابه
حماسه در شعر رودکی
بدون تردید، قرن چهارم یعنی دورۀ حکومت سامانیان را باید نقطۀ اوج تمدّن ایرانی ، اسلامی دانست. در این برهه از تاریخ ایران، به دلیل فراهم شدن شرایط سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... علوم و فنون مختلف پیشرفت چشمگیری پیدا می کند و به تبع آن، شعر و ادبیّات فارسی نیز تحت تأثیر این فضا قرار می گیرد. یکی از موضوعات مهمّی که در ادبیّات این عصر مورد توجّه واقع می شود، حماسه و حماسه سرایی است. برجسته ترین شاعر...
متن کاملبررسی موسیقی شعر رودکی
رودکی یکی از بزرگترین شاعران فارسی زبان است. با اینکه قسمت عمدهای از آثار او از میان رفته و بخش اندکی از آن به دست ما رسیده است، اما با همین تعداد اندک از اشعار باقی ماندهاش توانسته است خود را به عنوان مهمترین شاعر عصر خود و یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان در تاریخ ادبیات ایران مطرح کند. از آنجا که تعداد اشعار باقی ماندة قبل از رودکی بسیار محدود و معدود است و قبل از او شاعر صاحب دیوانی ندا...
متن کاملجمالشناسی شعر رودکی
ادبیات، والاترین و عمیقترین تجربههای عاطفی و مخیّل را به مدد واژهها و تعابیر زیبا بازآفرینی و بیان میکند. در این رهگذر علم بیان یک معنی را به انحای مختلف هنری خلق میکند و با خامة تشبیه و استعاره و مجاز و... معانی واحد را به طرق مختلف به تصویر میکشد و از زندگی، عشق، بهار و خزان، روز و شب، مرگ و نیستی، جنگ و انتقام، پیری و جوانی و... سخن میگوید امّا هر بار نامکرر و شنیدنی. دنیای خیالی رودک...
متن کاملتلمیح و ایهام در شعر کمال خجندی
دیوان به نسبت پرحجم کمال الدّین مسعود خنجدی، به جز چهار قصیده و ابیاتی با عنوان های: قطعات، دوبیتی، رباعی، مثنوی و یک نمونه مستنزاد که همۀ آنها به اندازۀ یک دهم دیوان نمی شود، بقیه از 982 غزل عرفانی فراهم آمده است. محتوا و بار هنری همۀ این غزلها در قیاس با غزلهای سعدی، مولانا و حافظ که کمال در جای جای اشعار خود از این شاعر نامدار و غزلهایشان یاد کرده است؛ چندان نغز و گرانبار نمی نماید. گرچه کم ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۶، شماره ۸ و ۹، صفحات ۴۷-۵۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023